torsdag 12 maj 2011

Valborgsmums

Det var ju valborg för ett tag sen och jag kände för att hedra mitt finska arv och laga något av det godaste jag vet från min barndom, "tippaleipiä".
Receptet hittade jag i en asgammal finsk kokbok med gulnade sidor och gröna pärmar, och här kommer den, översatt av yours truly:

3 ägg
1,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2,5 dl mjölk


Vispa ägg och socker. I der ursprungliga receptet står det att man ska vispa i en halvtimme. Gör inte det. Man hade inga elvispar i Finland när boken skrevs på stenåldern. Jag vispade i någon minut, kanske två med lite god vilja.

Blanda ner mjölk och mjöl och rör om hela tiden.



Häll hela härligheten i en spritspåse med en liten tyll på.

Hetta upp lite olja i en liten katrull. Inte för varmt. Jag hade plattan på 8 utav 12.


Spritsa lite smet i oljan så att det ser ut som ett trassligt mönster. Vänd. Lyft upp med en hålslev och lägg på hushållspapper för att svalna. Repetera tills smeten är slut. Det tar en stund och blir ganska många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar