söndag 26 juni 2011

Pesto


Det här med pesto alltså. Jag har tyckt om burkpesto och ätit det jättemycket. Så mycket har jag ätit det att jag tillslut fick det upp över öronen och bestämde mig för att pesto egentligen inte alls är gott, utan en ganska läbbig grön sörja i en burk som smakar alldeles för mycket salt. 

Sen gjorde jag egen pesto. Det var något helt annat än det som jag var van vid. Det smakar basilika! På riktigt liksom. Inte var det särskilt svårt eller tidskrävande heller!

Cast of characters, du behöver:
Basilika, mer än vad jag hade. kör på två krukor. Eller odla själv en balkonglåda full så behöver du aldrig vara utan pesto!
Vitlök, 1-2 klyftor beroende på storlek
Pinjenötter, en påse (50g?)
Parmesan, 1-2 st flicknävar (riven) Riv själv!!! bara massa läbbiga E-ämnen i färdigrivet.
och olivolja. I lagom mängd.
ev lite salt. pyttelite.


Börja med att skala och hacka vitlök. Hacka det så smått och fint att du inte visste att du hade det inom dig!

På samma skärbräda (med vitlöken fortfarande på) hacka pinjenötterna. När vi gör på detta viset blandas alla ingredienser medan man hackar och det blir dessutom ännu mer finhackat.

När pnjenötterna är färdighackade, tillsätt lite parmesan och fortsätt hacka. Ha i mer och mer parmesan tills allt är slut och gör samma sak med basilikabladen.


Då ska det se ut såhär, fast lite grönare. Men jag fick slut på basilika. oups. Det ska vara så finhackat att det går att klämma ihop till en boll. Basilikan kan ha ett eller annat lite större blad med.




Lägg alltihop i en liten burk och häll på olivolja, bara så att det precis täcker över allt finhackat. Täck med lock och ställ i kylskåpet tills det ska ätas. Tillexempel så länge som det tar att koka lite pasta.


klart!

2 kommentarer: