tisdag 29 mars 2011

Gal1 snabb tomatsås (så man slipper färdiggjord på burk)

Jag gillar inte färdiggjorda saker. Det är ingen hemlighet. Ibland får jag ryck och bakar massvis med bröd, bara för att sånt man köper i affär alltid smakar precis likadant. En grej som jag fick i överflöd när jag växte upp var tomatsås på burk, sjukt ofta åt vi pasta med färdig-tomatsås. Tills det stod alla upp över öronen, vilket är ganska trist eftersom pasta och tomatsås kan vara bland det godaste, enklaste och snabbaste man kan äta en vanlig trist tisdagkväll.

Här kommer mitt recept på en jättesnabb tomatsås, det tar kanske max tio minuter att göra, ungefär precis lika länge som det tar att koka lite spaghetti och riva parmesan.

kvällens stjärnor är:
1 burk (tetra-pack) krossade tomater
1 liten lök
1-2 morötter
färsk basilika
ev. en vitlöksklyfta (om man är som jag, annars kan man skippa)
en nypa socker
salt & peppar

(pasta, parmesan)

Börja med att hacka lök och eventuell vitlök - gärna i en liten kastrull - och stek det sådär fint och glansigt. Slå över tomatsås
Skär/hacka morötterna i så små bitar som ditt tålamod räcker till och ha i det i kastrullen.


Hacka basilikan lite grovt och släng i såsen.
Rör i en nypa (ganska stor nypa) socker och smaka av med salt och peppar.

Låt puttra tills pastan är färdig och servera med riven parmesan

 Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar