torsdag 17 mars 2011

Tza to the tziki

Detta är riven gurka. Man kan säkert göra mycket saker med riven gurka, men jag tycker att det är alldeles bäst som en del i tzatziki. Som är vad vi lagar idag.

Vi behöver:
en gurka
en hink turkisk yoghurt
en vitlöksklyfta
lite salt, lite peppar

Riv gurkan och lägg den i en sil och salta lite, för att få bort så mycket vätska som möjligt. Om man inte tid eller tålamod nog att vänta i sju miljarder år medan den rinner av kan man klämma lite (mycket) på gurkan.

ta en vitlöksklyfta
Oh, you're so pretty!

Skala den och mosa i en vitlökspress
Ta lite sånt här...

Blanda ihop alltihop, smaka av med salt & peppar, och vips så är det klart!
Ät den med bulgur och falafel. tillexempel. Men det får ni inga recept på för hur man lagar bulgur står på paketet och jag skäms lite för att erkänna att jag köper färdig-falafel. Jag har bara inte under mina år lyckats få till det med kikärtor och kryddor. Någon gång i framtiden  fo' sho, men tills dess är findus min enda vän!

puss och kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar