lördag 12 mars 2011

Kungen av tårtor

VARNING! Jag vill varna känsliga läsare för en extrem sockerbomb som ni aldrig sett maken till tidigare.

Så häromdagen fyllde min syster år och då äter man tårta. Gräddtårtor brukade vara liksom min grej, men sen jag upptäckte amerikanska matbloggar har jag blivit sugen på något annorlunda.

Jag utgick från den här tårtan, men eftersom den har amerikanska mått och ingredienser och eftersom min tårta skulle vara både laktos- och glutenfri blev det en lite annorlunda version.

Varje tårta börjar med tårtbotten, dvs sockerkaka. Det kan alla göra och kan man inte så kan man googla eller köpa färdiga tårtbottnar (köp inte färdigbotten!!!). 

(jag kom på att det skulle vara glutenfritt efter att jag tog bilden, så den är lite missvisande)

Efter att det är klart ska man glömma ta kort på när man smälter choklad och doppar körsbär i, och på vaniljfluffet när man gör det (kolla länken med originalreceptet!!). Men så här såg det ut när de två stegen var färdiga: 
På med massor av vaniljfluff! 


Helt täckt med glasyr-fluff! mums

Och så täcker vi över alltihop med kolasås. Wooah!

Eftersom det skulle vara glutenfritt har jag inte Oreo-smulor på utan riven choklad. Det funkar minst lika bra! Fast nu finns det chokladsmulor i hela köket, de sprider sig som bara den. Dessutom var det riktigt frustrerande att försöka täcka alltihopa med chokladen. Det ville liksom inte fastna. Men till slut gick det, och vilken tårta det blev!
Vill man försöka sig på den här tårtan hemma behöver man:
Tårtbotten
Glasyr eller smörkräm som man gillar
Körsbär
Kolasås
Choklad i mängder
(oreos om man vill ha det istället för riven choklad)
Det var väl det ungefär. Att följa recept är inte riktigt min grej, men kolla in originalet som jag länkade till i början och googla dig till resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar