fredag 1 april 2011

Broccoli och ädelostpaj

Broccoli är en av mina favoritgrönsaker. Jag skulle kunna äta det typ hela tiden. Paj är också gott. Tillsammans blir det något magiskt! Eller? Gott blir det iallafall!

Låt oss börja med pajdegen. typ 1-1.5 dl vetemjöl och ungefär lika mycket havregryn + ungefär 75g smör och en eller två matskedar vatten.

Knåda det jämnt och knöla ihop till en boll. Tryck ut degen i en pajform.

Jag vet inte vem som kom på det där med att förgrädda pajbotten. Det känns mest onödigt och ganska idiotiskt tycker jag. Vi gör inte det. Inte när jag ser på iallafall!!

Nu kör vi fyllningen.

Skala och hacka löken, och stek det glansigt och genomskinligt.

Knäck äggen och blanda med lite mjölk. eh två-tre deciliter kanske (?) ögonmått är mitt favoritredskap när det gäller att mäta ingredienser så jag vet faktiskt inte exakt.

smula ner osten i mjölkochägg-blandningen, jag tog lite drygt hälften av den där biten.

Lägg lök och broccoli i pajformen, fördela ganska jämnt (duh). Om man använder färsk broccoli och inte är som jag som har fryst kan det vara läge att förkoka det litegrann, så att det inte tar hundratjugo år i ugnen.

häll över mjölk-ägg-ost-blandingen

Oooch in i ugnen. typ 200 grader C och kanske 40 minuter ungefär. tills den har stelnat liksom och ser ut ungefär så här:

oh yeaah! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar