tisdag 12 april 2011

Chili con Carne

Hur gott är inte chili con carne liksom?
Asgott tycker jag. När jag var vegetarian ett tag sen (för ett ganska kort tag, det kan ju vara så himla gott med kött ibland) gjorde jag en vego-version med mycket mer bönor bara. Quorn kan man ha om man vill, men jag tycker att det är lite fusk. Riktigt kött eller inte kött alls liksom. svart eller vitt.

Men nu sätter vi igång!

Du behöver:
en lök
två mindre morötter eller en jättestor
en vitlöksklyfta
chili efter smak
en paprika
en burk krossade tomater
Bönor, jag har stora vita och kidneybönor men ta för all del precis vilka bönor som du gillar bäst.
Köttfärs, jag hade ungefär 400-500g och det räcker till minst tre personer plus två-ish matlådor.
Och lite tabsco om du känner för det!

Hacka lök och vitlök och skär chili i mindre bitar.

Stek det och bryn köttfärsen i en stekpanna (om du har en med högre kanter är det guld värt)

Skär morötter och paprika i lagom stora delar och skölj bönorna.

Rör ner dem


Häll i en burk med krossade tomater, salta och peppra och smaka av med eventuell tabasco.


Koka ris under tiden, eller ät tillsammans med gott bröd.

Klart!


Oh yeah baby!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar