söndag 3 april 2011

Om jag säger brunch, vad tänker du då?

Förra veckan någon gång läste jag det här inlägget och blev paniksugen på våfflor. Jag tänkte att en helgbrunch skulle vara det mest perfekta tillfället för det, men när jag sa brunch fick jag höra att det skulle betyda ägg och bacon och stekta tomater och hash browns och frukt smoothies och så vidare. Så det blev världshistoriens mest massiva brunch och det är väl awesome!

Alla borde äta mer brunch, jag tror att världen skulle vara en bättre plats då.

Mina våfflor gör jag så här:
4 dl vetemjöl
5-6 dl mjölk
100g smör
lite, typ ½ tsk bakpulver
pyttelite salt, en nypa liksom

blåbär, 1 ½ dl kanske och 100g grovt hackad vit choklad för att det skulle ju vara blåbär och vit choklad i dem!

micra smöret på superlåg värme i kanske en minut så att det blir jättemjukt men inte helt smält. Blanda alla torra ingredienser förutom chokladen i en skål tillsammans med hälften av mjölken så att det blir en jämt smet, blanda ner äggen, resten av mjölken och smöret och chokladen. Vänd försiktigt ner blåbären.

Chokladbitarna har en tendens att sjunka ner till botten, så om du inte vill att den sista pankakan är i princip bara choklad kan det vara en bra idé att röra om lite grann ibland.

Det blir en tio-ish våfflor, beroende på hur tjocka man gillar sina våfflor.

Hash browns är fett amerikanskt och jättegott. och jättelätt.
5 normalstora - stora potatisar.
Skala.
Riv.
Stekpanna med groteskt mycket smör.
i med potatisen, platta till så att det ser ut som en  kaka. Stek på medelvärme i runt 10 minuter, dela den i fyra delar (blir mycket enklare att vända då), vänd och stek åtta eller så minuter på andra sidan. klart.


Brunchfabriken på G. Hash browns, bacon och tomater blir till.

Sen gjorde vi smoothies, eller fruitshakes också

Massa bär och apelsin och banan och melon i en mixer och vips, en asgod vitaminbomb!





Och här är en bild på hela härligheten:

1 kommentar: