söndag 10 april 2011

Wok

För typ ett år sen gjorde jag wok hela tiden. Av ett par enkla anledningar:
1. Det är gott
2. Det är lätt
och 3. Det går snabbt.

Men vi fick alla en liten överdos av det, och wokpannan las på hyllan ett tag. Fast nu är det dags igen! Åh, vad jag har saknat dig, kära wokpanna.

Let's get to it!
Följande behöver du:
Vitlök
Chili
Färsk ingefära
Citron
Favvogrönsaker, tillexempel hade jag purjolök, körsbärstomater, sockerärtor, morot, zuccini och champinjoner. Annat som passar är broccoli, paprika och minimajs.
lite räkor om du gillar det. annars funkar Tofu också jättebra.


Börja med att hacka vitlök, chili och ingefära i småbitar. Det är typ det enda som är viktigt i den här rätten.
släng det i en varm wokpanna och rör runt en kortis. Släng ner alla andra grönsaker (inte räkor om du har det, de blir sega och segt = inte gott), eventuellt i mindre bitar. Typ körsbärstomater kan vara hela men morötter kan vara en bra ide att dela lite.

Vackert!

Koka upp lite nudlar samtidigt, tills de är nästan klara och rör ner dem och ev räkor

och smaksatt med soya. Jag har en cool soya som finns exakt på varenda restaurang i Thailand och jag köpte med mig en sån när jag var där i vintras, men annan soya är säkert precis lika bra.

Så här ser det ut nu ungefär:
Och då är det klart!

Det ska gå fort, grönsakerna ska inte bli mosiga och jättetillagade, utan krispigt ska det vara.
Yeah.

1 kommentar: